اجتماعیاقتصاد

از جاده مرگ تا بزرگراه زندگی

مهچه، صدیقه هادی: پیشتر اینجا جاده ۱۰ متری بود، چه جوانانی که در این جاده جان خود را از دست دادند، چقدر شاهد ترافیک‌ سنگین ماشین‌های بزرگ بودیم، چون این جاده عبوری بین شیراز و تهران است و زیرساخت‌های شهری مثل باغ رضوان، شهرک صنعتی جی و کارخانه قند در این محور قرار دارد و ترافیک در اینجا بسیار سنگین بود. آن‌قدر رفتیم و آمدیم تا بالاخره برای اینجا بودجه تعیین کردند و حالا شاهدیم که این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است.

این مطالب را علی طراح، معتمد محل خاتون‌آباد که با هم‌محله‌های خود در کنار جاده ایستاده می‌گوید و ادامه می‌دهد: مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم، تخریب‌ها گردوخاک زیادی داشت، ترافیک‌های سنگینی رخ می‌داد اما با شهرداری همکاری کردیم تا این جاده به این شکل درآمده است، الان داریم از دیدن این جاده لذت می‌بریم. از شهرداری اصفهان هم تشکر می‌کنیم که پای‌کار ایستاد و به قول خود عمل کرد تا این جاده، به معنای واقعی جاده شود.

اسماعیلی هم که از کاسبان محله ده نو است از شرایط قبل و بعد پروژه حلقه چهارم می‌گوید: اینجا شرایط خیلی بدی داشت، ولی خدا رو شکر الان خیلی خوب شد. شرایط جلوی مغازه من خیلی بد بود اما تحمل کردیم تا این پروژه سروسامان بگیرد.

حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی کلان‌شهر اصفهان با طول تقریبی ۷۸.۲ کیلومتر طراحی شده و تاکنون حدود ۱۴، کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه در مقایسه با بسیاری از طرح‌های عمرانی اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا امکان جابه‌جایی سریع وسایل نقلیه از شمال به جنوب شهر را فراهم کرده است و مسافران می‌توانند بدون توقف، بدون ترافیک و با ایمنی بالا مسیر خود را طی کنند، درحالی‌که پیش‌ازاین، خودروها از داخل شهر عبور می‌کردند که هم موجب ایجاد ترافیک می‌شد و هم آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی برای شهروندان به همراه داشت.

حلقه چهارم ترافیکی، نماد مدیریت یکپارچه
مهدی جمالی نژاد، استاندار اصفهان حلقه چهارم ترافیکی شهر را نمونه‌ای موفق از همکاری میان شهرداری اصفهان و شهرهای پیرامونی معرفی کرد و اظهار داشت: این پروژه می‌تواند به الگویی برای مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری تبدیل شود.

صرفه‌جویی روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار لیتر بنزین با حلقه ترافیکی چهارم
سعید ساکت، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر ضرورت توسعه شبکه معابر درون و برون‌شهری اظهار داشت: نخستین دستاورد این پروژه کاهش روزانه ۲۷۰ تن گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی‌اکسیدکربن است، این رقم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم هر لیتر بنزین مصرف‌شده حدود ۲.۳ کیلوگرم CO₂ تولید می‌کند و حجم عظیمی از آلاینده‌ها را بر شهر تحمیل می‌کند.

وی افزود: این پروژه موجب کاهش ۵.۵ درصدی آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی در معابر شرقی شده است و مطالعات مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان و مرکز پایش صوتی معاونت حمل‌ونقل این نتایج را تأیید می‌کند.

ساکت خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح، روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که اگر این عدد را به طور سالانه محاسبه کنیم، معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ تانکر ۲۰ هزارلیتری سوخت است که در مصرف انرژی کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود: کاهش آلاینده‌ها و هزینه‌های سلامت شهروندان هم سالانه حدود ۳۲۴ میلیارد تومان صرفه‌جویی به همراه دارد که این دستاوردها موجب بازگشت هزینه‌های اجرایی این پروژه به شهر و ایجاد منافع بلندمدت برای شهروندان خواهد شد.

کاهش ۱۰ درصدی تأخیر در سفرهای شهری با تکمیل ۱۴ کیلومتر از حلقه چهارم ترافیکی
امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان اظهار داشت: این حلقه ترافیکی علاوه بر تکمیل شبکه‌های پیشین ترافیکی، قرار است بار سنگینی از ترافیک عبوری، تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین را از سطح شهر برداشته و معابر مرکزی اصفهان را روان‌تر کند.

وی با بیان اینکه این پروژه عظیم شامل ۲۸ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ در طول مسیر است، بیان داشت: از مهم‌ترین تقاطع‌های این رینگ می‌توان به مجموعه تقاطع‌های استقلال (احداث در سال ۱۳۹۵) و مجموعه تقاطع‌های سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی (افتتاح در سال ۱۴۰۰) اشاره کرد.

رحمتی با اعلام اینکه اجرای این مسیر ۱۴ کیلومتری از رینگ چهارم، منجر به کاهش ۱۰ درصدی تأخیر در سفرهای شهری، صرفه‌جویی روزانه ۱۶ هزار لیتر سوخت و کاهش انتشار روزانه ۲۷۰ تُن گازهای گلخانه‌ای شده است، گفت: این دستاوردها نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند، بلکه امکان می‌دهد شهر تاریخی اصفهان «نفسی تازه» بکشد و با زیرساختی مدرن‌تر به استقبال آینده برود.

تکمیل ۲۰ کیلومتر از رینگ چهارم اصفهان تا پایان امسال
علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان اظهار داشت: عملیات اجرایی کیلومتر ۶۹ تا ۷۱ رینگ چهارم در محدوده منطقه ۶ آغاز شده است و امیدواریم با تکمیل این بخش در سال ۱۴۰۴ بتوانیم حدود ۲۰ کیلومتر از رینگ چهارم را در این دوره مدیریت شهری تکمیل کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا