
مهچه: حضور نمایندگان شرکت چینی در غرفه قطار سریعالسیر اصفهان تهران نشانهای برای این بود که آنها کاملا پای کار هستند و میخواهند که این کار تمام شود. این مطلب را علیرضا صلواتی، مجری طرح قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان گفته است.
به گفته وی برای این پروژه منابع مهمی صرف شده و زیرساختهای اساسی این پروژه انجام شده و ۷۰ درصد زیرسازی مسیر قم اصفهان عملیاتی شده است و آماده روسازی برای آن هستیم. زیرسازی حدود ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی با تکنولوژی سریعالسیر با استانداردهای اسپید اجرا شده و ۹۰ کیلومتر باقی مانده تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته که در کمتر از ۶ ماه قابلیت تکمیل دارد.
استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز بهعنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.
پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان ۴۱۰ کیلومتر است که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم- اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است؛ آمار بالای تردد میان اصفهان و تهران را می توان یکی از دلایلی برشمرد که بر لزوم بهره برداری هرچه زودتر از این طرح حمل و نقلی تاکید می کند.
براساس آمار تعداد مسافرهای مسیر تهران – اصفهان در سال ۱۴۰۱ نسبت به تهران- قم یا قم- اصفهان بیشتر بوده که نشان می دهد این پروژه باید به طور کامل راه اندازی شود.
دو دهه پیش، ایجاد نخستین قطار سریع السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان وارد مرحله طراحی و برنامه ریزی شد اما همچنان تا بهره برداری از این پروژه راه زیادی پیش رو است.
براساس طرح های پیش بینی شده و عملیات در حال اجرا، قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت این مسیر را طی خواهد کرد و مسافران را در زمانی کمتر از دو ساعت میان پایتخت و مرکز کشور جابجا می کند.
پروژه قطار سریعالسیر اصفهان _ قم _ تهران به عنوان یکی از کریدورهای مهم کشوری که در خط ترانزیت جنوب به شمال و پایتخت نیز قرار دارد، ابتدا در دولت دهم مطرح و پروژه عمرانی آن آغاز شد. طبق برنامهریزی ابتدایی قرار بود این پروژه در سال ۱۳۸۹ به بهرهبرداری برسد.
در دولت یازدهم این طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ توسط حسن روحانی، رئیسجمهور وقت بار دیگر کلنگزنی شد و حالا با گذشت ۱۷ سال همچنان بلاتکلیف است.
روحانی در بهمن ۹۳ در خصوص این پروژه گفته بود: «این خط باید سریعتر راهاندازی شود و برای این منظور ۲.۶ میلیارد دلار منابع برای آن تأمین کردهایم که با تکنولوژی جدید و سرعت ۳۰۰ کیلومتر عملیاتی خواهد شد».
محسن منصوری، معاون اجرایی دولت سیزدهم هم با اشاره به اینکه پروژه قطار سریعالسیر اصفهان_قم_تهران از اولویتهای مهم دولت سیزدهم و از تأکیدات ریاست جمهوری است، گفت: تأکید رییس جمهور بر این است که این پروژه در صدر پروژههای عمرانی اصفهان دنبال شود.
منصوری افزود: از لحاظ اجرایی حدفاصل قم تا اصفهان ۲۴۵ کیلومتر است که از این میزان حدود ۱۵۰ کیلومتر (۷۰ درصد) زیرسازی عملیاتی شده است.
30 مهر 1402مصوبه شورای اقتصاد کشور به منظور تأمین اعتبار پروژه قطار سریعالسیر اصفهان- قم- تهران از سوی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت ابلاغ شده است.
احمد وحیدی، وزیر وقت کشور، اردیبهشت امسال در سفر به اصفهان گفته بود: پروژه قطار سریعالسیر اصفهان- قم- تهران نیازمند تامین منابع مالی بسیاری است که در حدود چهار میلیارد «یوآن» تأمین اعتبار شده است و بقیه آن نیز باید در شورای اقتصاد مورد تایید و تصویب قرار بگیرد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور چهاردهم مدتی پیش در دیدار با هیأتامنای بنیاد نصف جهان با اشاره به طولانی شدن روند راهاندازی این خط ریلی گفت: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات و به سرانجام رسیدن این طرح ملی است.
علیرضا صلواتی، مجری طرح قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان در خصوص این جلسه گفته در این جلسه دغدغهها و اولویتهای استان اصفهان از جمله مسئله زایندهرود، آلودگی هوا و قطار سریعالسیر مطرح شد.
صلواتی خاطرنشان کرد: عارف در این جلسه پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان را جزو پروژههای مهم دولت دانست و قول بهکارگیری تمام توان برای اتمام این پروژه در دولت چهاردهم داده شد. همچنین لزوم حل مشکلات این پروژه با تشکیل جلساتی با حضور روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در این جلسه مطرح شد.
مجری طرح قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان همچنین گفت: در جلسات اخیر با نمایندگان چین تکمیل این پروژه جزو اولویتهای کشور معرفی شدهاست و قول همکاری داده شده و ما نیز در وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستیم تا این پروژه به نتیجه و سرانجام برسد.
صلواتی در هشتمین نمایشگاه حملو نقل و لجستیک کشور که به مدت سه روز از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ آذرماه امسال در سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره) برپا شد، اظهار کرد: وقتی مسئولان فیلم روند اجرایی پروژه را مشاهده میکردند در نگاه اول برای آنها حیرتانگیز و تحسین برانگیز بود. وقتی پروژه به این سطح از پیشرفت رسیده قاعدتاً همت همگانی مسئولین باید جمع شود تا هرچه سریعتر تکمیل شود.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در بازدید از غرفه پروژه قطار سریعالسیرتهران-قم-اصفهان هم گفته با توجه به اینکه LC این پروژه گشایش یافته است، باید با آن LC در هر اندازه که میتوانیم پروژه را پیش ببریم و آن را انجام دهیم.
علیرضا صلواتی، مجری طرح قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصفجهان هم گفته: در دولت سیزدهم پیگیریهایی در زمینه پروژه قطار سریعالسیر در سطح رئیس جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند اما علیرغم همکاری رئیس جمهور در این زمینه، مخالفتهای سازمان برنامه و بودجه باعث شد که پروژه در آن زمان به نتیجه نرسد.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجدد مورد پیگیری جدی قرار گرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان شد.
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اخیرا گفته بود در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی به طور جدی جلو بیاید و بانک مرکزی و سازمان برنامه را مجاب کند، دولت چهاردهم میتواند این طرح را در همین دوره چهار ساله تکمیل کند.
کارشناسان معتقدند با توجه به نیازهای ویژه این پروژه، به نظر میرسد که نقش رئیسجمهور در پیگیری مستقیم آن میتواند مؤثر واقع شود.
در همین رابطه مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اخیرا گفت در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی به طور جدی جلو بیاید و بانک مرکزی و سازمان برنامه را مجاب کند، دولت چهاردهم میتواند این طرح را در همین دوره چهار ساله تکمیل کند.